Zatímco žáků ve školách v Plzeňském kraji je rok od roku víc (psali jsme ZDE), pedagogů je nedostatek již nyní. Se začátkem nového školního roku je dobré se blíže podívat na věkovou strukturu a aprobovanost pedagogů v Plzeňském kraji.
Věková struktura pedagogů je krajně nepříznivá v celé České republice a učitelé v Plzeňském kraji patří v mezikrajském srovnání k těm nejstarším. Na základních školách v Plzeňském kraji se průměrný věk pedagogů pohybuje kolem 47 let a na středních školách činí dokonce 50 let.
V rámci všeobecných předmětů patří k nejstarším učitelé Matematiky a Fyziky, zatímco k nejmladším učitelé jazyků a ICT, kteří ale zase patří ke skupině s nejvyšší mírou neaprobované výuky.
V rámci celé ČR patří k nejstarším učitelé Českého jazyka, Dějepisu a Chemie, tyto předměty jsou však vyučovány téměř zcela aprobovaně. Na výuce Českého jazyka se ve školním roce 2018/19 nejvíce podílela věková skupina 55–59 let (18 %) a 10% pedagogů bylo starších 60 let. Tato struktura naznačuje nedostatečnou generační obměnu pedagogických sborů, k čemuž přispívá i pokles absolventů Fakulty pedagogické ZČU. Tu v roce 2010 absolvovalo 524 studentů magisterského studia, zatímco v roce 2018 již pouze 150! Nových učitelů je tak podstatně méně, než učitelů odcházejících do důchodu, a předměty pak často učí pedagogové, kteří nemají příslušné vzdělání. V oblasti matematiky a přírodních věd lze pak hovořit o bludném kruhu: nedostatek aprobovaných pedagogů snižuje kvalitu a atraktivitu výuky, což se negativně projevuje nízkým zájmem o tyto obory a tím pádem i nižším počtem nastupujících studentů u těchto aprobací. Tím se kruh uzavírá.
Na středních školách v Plzeňském kraji byli vůbec nejstarší skupinou učitelé odborného výcviku s průměrným věkem 52 let, ale vysoký průměrný věk měli rovněž učitelé odborných předmětů (50 let). Například učitelé Strojírenství a strojírenské výroby v Plzeňském kraji byli nejstaršími v rámci České republiky, když více než 15 % z nich bylo starších 65 let. Ještě hůře na tom bylo stavebnictví, kde byla nejpočetnější skupina pedagogů ve věku 60-64 let (30 %), zatímco nejmladší věková skupina do 29 let zcela chyběla.
Kritický nedostatek aprobovaných učitelů alespoň v odborných předmětech a odborném výcviku by mohlo zmírnit posílení spolupráce s firmami. Odborníci z praxe by pomohli omladit pedagogický sbor a obohatit výuku o praktické zkušenosti a znalosti nejnovějších technologií i materiálů a tím napomoci žákům při přechodu ze školy na trh práce. Jedná se o téma, kterému se v Paktu zaměstnanosti intenzivně věnujeme: posílení spolupráce mezi školami a firmami je jedním za hlavních cílů připravovaných oborových kulatých stolů, z nichž první se uskuteční na SOU stavebním v Plzni 20.9. 2019.
V současné době mohou odborníci z praxe získat potřebné minimální pedagogické vzdělání v kurzu KCVJŠ (ZDE) či FPE ZČU v Plzni (ZDE). Ministerstvo školství připravuje novelu zákona, která by zapojení odborníků z praxe bez pedagogického vzdělání do výuky umožnila (viz reportáž ZDE).