Plzeňský kraj má v mezikrajské srovnání třetí nejvyšší počet cizinců, což se kromě trhu práce projevuje rovněž v oblasti vzdělávání a je spojeno s řadou problémů, ale i příležitostí.
Počet cizinců souvisí s ekonomickou situací a výrazně ovlivňuje vývoj počtu obyvatel Plzeňského kraje. V mezikrajském srovnání byl v Plzeňském kraji vysoký podíl státních příslušníků Rumunska a Bulharska (oba 15,5 % z celkového počtu v ČR, 3.místo v mezikrajském srovnání).
Řada cizinců přichází do Plzeňského kraje s celými rodinami, což se logicky začíná projevovat také na školách. Nejvíce cizinců je nyní na školách mateřských a základních, do budoucna lze proto očekávat, že se podíly cizinců budou zvyšovat i na školách středních. Počet cizinců na základních školách je v Plzeňském kraji vyšší, než je republikový průměr a roste téměř dvojnásobně vyšším tempem.
V mezikrajském srovnání podílu cizinců na MŠ i ZŠ se Plzeňský kraj umístil na 3. místě. Nejvyšší podíl cizinců byl v ZŠ v SO ORP Tachov, a to více než 7 %. Více než 5 % cizinců navštěvovalo základní školy v SO ORP Plzeň a rovných 5 % v SO ORP Domažlice. Nejmenší podíl cizinců měly v roce 2018 základní školy v SO ORP Blovice, Horažďovice a Sušice. Rovněž na středních školách je podíl cizinců v mezikrajském srovnání třetí nejvyšší, nicméně zatím nedosahuje tak vysokých hodnot jako u škol základních (aktuálně činní 2,5 %).
Takto vysoký podíl cizinců je spojen s řadou problémů a ztěžuje jejich integraci. Zvláště ve třídách, kde je vyšší počet cizinců s žádnou nebo minimální znalostí českého jazyka. Obzvláště na Tachovsku kriticky chybí asistenti pedagoga se znalostí bulharštiny a rumunštiny.
K řešení této situace se rozhodla přispět i Západočeská univerzita v Plzni, která připravila projekt Koordinačního střediska integračních aktivit pro region Tachovska zaměřený na řešení negativních dopadů rozvoje průmyslových zón na obce v jejich blízkosti.
Řada renomovaných průzkumů potvrzuje, že právě vzdělávání je tím nejefektivnějším integračním nástrojem, a že zapojení dětí do vzdělávacího systému má prokazatelný pozitivní vliv na integraci jejich rodičů. Z pohledu lidského kapitálu Plzeňského kraje tedy spočívá hlavní výzva v co nejdelším udržení těchto žáků ve vzdělávacím systému.