Zlepšení kvality vzdělávání pomocí společného plánování na regionální úrovni. To je cíl projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Plzeňského kraje II“ (dále „KAP II“) v rámci kterého školy, zřizovatelé, zaměstnavatelé a další aktéři společně definují problémy, hledají cesty k jejich řešení a vyhodnocují jejich efektivitu. Proces akčního plánování je nastaven tak, aby byl udržitelný i po skončení realizace projektu.
Aktuálně dokončujeme aktualizaci socioekonomické charakteristiky Plzeňského kraje, která bude sloužit jako jeden z hlavních analytických podkladů pro další plánování.
Vrcholnou úroveň procesu zajišťuje Pracovní skupina Vzdělávání, která byla v rámci Regionální stálé konference Plzeňského kraje vytvořena již v roce 2015, a které se účastní zástupci klíčových aktérů ovlivňujících oblast vzdělávání na území kraje. Pakt zaměstnanosti se aktivně účastní pracovní skupiny i jednání všech jejích odborných platforem a zprostředkovává možnost zapojit se do činnosti všem svým partnerům. Partneři, kteří se nemohou činnosti platforem účastnit osobně se mohou aktuálně zapojit do tvorby SWOT analýz pro jednotlivá témata v partnerské části našeho webu.
Původních 6 platforem, které pracovaly v rámci předchozího projektu (KAP I), bylo zredukováno na 3 platformy. Důvodem snížení počtu platforem je zejména větší důraz na průřezová témata a šetření personálních kapacit. Platformy se konají pravidelně (každá 4x ročně). V rámci platforem jsou diskutována klíčová témata a priority kraje, zaměřené především na oblast středního a vyššího odborného školství. Klíčová témata jsou skutečně komplexní:
Stejně zásadní pro zkvalitnění vzdělávání jsou ale také průřezová témata:
- proměna obsahu a způsobu vzdělávání – podpora schopností hlubšího porozumění problémům v širších souvislostech, podpora badatelské a projektové výuky či metod kreativního učení
- podpora učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání – podpora vzájemného profesního sdílení, přenosu osvědčených a funkčních inovativních metod; důraz na to, aby pedagogické týmy škol dokázaly zaměřit vzdělávání svých dětí/žáků/studentů/účastníků neformálního vzdělávání více na získávání kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život
- digitální kompetence – seznámení se se silnými i slabými stránkami využívání informačních technologií, riziky s nimi spojenými a získání kompetencí pro využívání těchto technologií k získávání relevantních informací – rozvoj schopností vyhledávat, třídit a kriticky hodnotit informace
- snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání – inkluzivní (společné) vzdělávání a podpora dětí/žáků/studentů/účastníků neformálního vzdělávání ohrožených školním neúspěchem, naplňování cílů společného vzdělávání, rozvoj kompetencí pedagogů v oblastech, které směřují ke schopnosti vzdělávat různorodé kolektivy dětí a rozvíjet potenciál dětí/žáků/studentů se sociálním a jiným znevýhodněním
- spolupráce ZŠ a SŠ, SŠ a VŠ
Budeme rádi, pokud se do činnosti platforem zapojí co nejvíce aktérů, aby pohled na vzdělávání v Plzeňském kraji byl skutečně komplexní a zohledňoval priority jednotlivých oborů. Budeme rádi za jakékoli náměty a připomínky. V případě zájmu o zapojení do činnosti platforem můžete kontaktovat přímo hlavního manažera projektu: Mgr. Petr Duda (petr.duda@plzensky-kraj.cz, 377195 102).