Témata v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti jsou v těchto dnech určována téměř výhradně aktuálními výzvami spojenými s epidemií Covid-19. Pakt zaměstnanosti přesto ani nyní nepouští ze zřetele téma spolupráce škol a firem. Právě naopak. Jedním z důsledků epidemie je totiž snížení ochoty (i kapacit) zaměstnavatelů podílet se na odborném výcviku a potřeba podpory v této oblasti naopak roste.
Jedním z hlavních systémových nástrojů podpory spolupráce škol a zaměstnavatelů v oblasti sdílení výrobních (učebních) prostředků, předávání zkušeností a získávání pracovních návyků žáků a studentů přímo na pracovišti zaměstnavatele jsou odpočty základu daně na podporu odborného vzdělávání, které jsou upraveny v § 34f až § 34h ZDP. My jsme otázku na využívání odpočtů základu daně na podporu odborného vzdělávání vtělili do monitoringu zaměstnavatelů, který začátkem minulého roku, stejně jako v roce letošním realizoval Úřad práce – Krajská pobočka v Plzni. Zajímalo nás, jak je tato podpora využívána a jaké bariéry případně zaměstnavatelům brání v jejím efektivnějším využívání.
Do průzkumu se zapojilo 884 zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci. Nejvíce (364) z okresu Plzeň-město, nejméně z okresu Rokycany (54). Nejvíce respondentů působilo ve Zpracovatelském průmyslu (265), nejméně ve Zdravotnictví a sociální péči (52).
Průzkum ukázal, že tato podpora je využívána velmi málo, když jí uvedlo pouze 6,6 %, tedy pouze 58 respondentů, přičemž 5 % uplatňuje pouze administrativně jednodušší odpočet na podporu výdajů na žáka a jen 1,6 % využívá odpočty také na podporu pořízení majetku.
V relativních hodnotách jsou odpočty nejvíce využívány v okrese Tachov (11 %) a nejméně v okrese Rokycany (3,7 %). Nejvíce jsou využívány v sektoru Zemědělství, lesnictví a rybářství (16 %), naopak vůbec nejsou využívány v sekci Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení. Ve Zpracovatelském průmyslu využívá odpočty 9 % a ve stavebnictví 5 % zaměstnavatelů.
Přes 64 % zaměstnavatelů odpočty nevyužívá, protože se nepodílí na odborném vzdělávání, 17 % se školami spolupracuje a je o této možnosti informováno, ale odpočty přesto neuplatňuje. Jako nejčastější důvody uvádí administrativní náročnost, což platí obzvláště pro odpočty v oblasti pořizování majetku, kde firmy v relevantních případech raději využívají odpočty na podporu vědy a výzkumu. Jako další bariéry respondenti uváděli nízkou frekvenci spolupráce se školou, případně nízký základ daně a daňovou ztrátu.
Téměř 7 % zaměstnavatelů, včetně velkých firem, daňové odpočty nevyužívá, jelikož o této možnosti neví. Nejnižší míru povědomí o této možnosti vykázaly firmy z okresu Klatovy (15 %) a Domažlice (12,3 %). Nejčastěji tuto možnost uváděli zaměstnavatelé v sektoru Zdravotnictví a sociální péče (12 %) a Stavebnictví (11 %). Ve zpracovatelském průmyslu není dostatečně informováno 8 % zaměstnavatelů.
Více než polovina respondentů nepovažuje tuto oblast jako problematickou a nevnímá potřebu dalších opatření na podporu využívání odpočtů. 18 % by uvítalo větší informační podporu, 7 % podporu spolupráce se školou a stejný počet by uvítal změnu pravidel pro uplatňování.
Na základě těchto zjištění a potřeb našich partnerů proto připravujeme ryze praktický seminář pro zaměstnavatele, který by jim využívání odpočtu základu daně na podporu odborného vzdělávání usnadnil a pomohl je motivovat, aby se kvalitní přípravě žáků i v této složité době věnovali.