Čeští učitelé stárnou, mladých pedagogů je ve sborovnách minimum. Střední školy nejčastěji shánějí učitele informatiky, matematiky anebo fyziky. Průměrný věk pedagogů středních škol v Plzeňském kraji ve sledovaném školním roce 2021/22 činil 49,2 roku. Nejvíce se omladila věková sktruktura pedagogů odborného výcviku. Naopak ke zhoršení věkové struktury došlo v případě pedagogů všeobecně vzdělávacích předmětů.
Vyšší podíl nejmladší věkové skupiny by mohl naznačovat příznivý trend zvyšujícího se počtu nastupujících absolventů do středního školství. Stále však počty nejmladších pedagogů nejsou dostatečné pro náhradu skupiny pedagogů od 55 let. Nejvíce je patrný posun nejpočetnější věkové skupiny 55-59 let do věkové skupiny 60-64 let. Dále také zůstává vysoký podíl pedagogů nad 65 let.
Shodně jako v předešlém šetření nejvyšší průměrný věk měli ve školním roce 2021/22 v Plzeňském kraji učitelé středních škol bez maturitních oborů (51,1 let). Na všech středních školách jsou obecně nejstaršími učitelé Matematiky a jejich věk dále narůstá. Lze tedy očekávat rapidní nedostatek těchto pedagogů již v nejbližších letech. Stejný trend lze zaznamenat také u dalších přírodovědných předmětů jako je Fyzika, Chemie a Biologie. Z průzkumu jasně vyplývá, že pokud se výrazně nezvýší počty nastupujících pedagogů těchto skupin předmětů, nebude během následujících 3-8 let zajištěna dostatečná generační obměna.
V odborných předmětech jsou na tom nejhůře pedagogové ve Strojírenství a strojírenské výrobě, v předmětu Stavebnictví, geodézie a kartografie se prakticky dvojnásobil podíl nejstarší věkové skupiny. S generační obměnou se již v současné době potýká taká Gastronomie, hotelnictví a turismus, dále Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika.
Výjimku tvoří pouze učitelé ICT, kde výrazně vzrostl podíl učitelů do 39 let. Dále obecně mezi nejmladší patří učitelé Zeměpisu a Angličtiny. I učitelé ve Zdravotnictví patří do relativně příznivé věkové struktury.
Vysoké podíly pedagogů předdůchodového a důchodové věku jsou alarmující, spolu s nízkými podíly nejmladších věkových skupin ukazují na kriticky nedostatečnou generační obměnu již v současné době. Další výrazné zhoršení stavu lze očekávat v nejbližších letech.
Graf č. 1 – Věková struktura učitelů SŠ v Plzeňském kraji (bodové značky zobrazují stav z roku 2018/19)