Vystoupení z tzv. komfortní zóny je často lidem doporučováno jako dobrý nástroj pro jejich další seberozvoj. Tento krok mimo „zónu bezpečí“ musely nedávno nuceně podniknout i naše školy. Stalo se to přesně 11.3. 2020., kdy ze dne na den musely zavřít své dveře a začít přemýšlet, jak zůstat se svými žáky v kontaktu a výuku praktikovat na dálku. Některé školy díky svým předchozím zkušenostem pouze „přecvakly“ na on-line režim a díky již nastavenému systému, který umějí využívat žáci i učitelé, jedou ve výuce směle dál. Jiné školy zastihla situace naprosto v nedbalkách.
Celé roky se vedou diskuze o potřebě rozvíjení digitálních kompetencí pedagogů. Celé roky se hovoří o důležitosti rozvoje měkkých kompetencí. A teď to přišlo: nečekaně, naráz, bez akreditací, pilotních zkoušek a testování. Rovnou naostro.
I my v Paktu se zájmem sledujeme, jak se vyvíjí situace po uzavření škol a jak s postupujícím časem roste počet škol, které se snaží nastavit si vlastní systém on-line výuky a začít využívat vzdálené komunikační kanály. Velký dík za to patří tisícům učitelů, kteří spolu se svými školami s odvahou podstupují tento koronavirem vytvořený „sebezkušenostní výcvik“, snaží se být v kontaktu se svými žáky a chápou nastalou situaci jako velkou výzvu a příležitost – pro ně osobně i pro školu jako celek. A velký dík patří také rodičům, kteří se z ničeho nic museli najednou stát (alespoň částečně) učiteli vlastních dětí, zaměstnanci na home office, kuchaři a kdoví čím vším ještě. I oni stejně jako učitelé aktuálně podstupují velkou zatěžkávací (i seberozvojovou) zkoušku.
Jak dopadne závěrečná reflexe po ukončení tohoto netradičního „výcviku“, na to si budeme muset ještě minimálně pár měsíců počkat. Můžeme ale odhadovat, že bude probíhat dlouho a na mnoha úrovních: v rodinách, u samotných učitelů, mezi řediteli, v krajích i na Ministerstvu školství. My pevně věříme, že toto nucené vystoupení z komfortu posune české školství o veliký kus kupředu, a to nejen v oblasti tolik skloňovaných digitálních a měkkých kompetencí, ale také v oblasti vztahové, v níž se (mj. i vlivem zkušenosti z aktuálního promíchávání rolí rodič-učitel-žák) začne na různých úrovních šířeji uplatňovat respekt a partnerský přístup…
K tématu vztahových výzev v karanténě i po ní se váže krátký seriál rozhovorů s lektorem a odborníkem na osobnostní a sociální rozvoj Michalem Dubcem.
Samozřejmě také sledujeme, jak vzniká celá řada skvělých iniciativ, portálů, diskuzních fór, webinářů a dalších nástrojů, které nechtějí nenechat pedagogy v jejich v nekomfortní době osamocené. Aktuálně chystáme co nejpraktičtější přehled těchto zdrojů pro pedagogy v našem regionu. Článek na toto téma přineseme v příštím týdnu. Pro inspiraci prozatím sdílíme odkazy na 2 celostátní rozcestníky:
- Učit Online (EDUin)
- #Na dálku (MŠMT)
Aktualizace 4.4.: MŠMT dnes vydalo oficiální dokument Doporučené postupy pro školy v období vzdělávání na dálku