Spolupráce škol a firem může mít mnoho různých podob a forem. Od jednoduchých a jednotlivých aktivit, jako jsou příležitostné exkurze či praxe pro žáky, až po komplexní, jasně definovanou a systematickou spolupráci, složenou z řady na sebe navazujících činností. Významným tématem mezi odbornou veřejností je kvalita spolupráce – jak jí objektivně měřit a podporovat. Na jedné straně stojí snaha o stanovení jednotného standartu spolupráce, o který by se školy a firmy mohly opřít, na druhé straně obavy z administrativní náročnosti a neostatečné flexibility nástroje, který by měl upravovat vztahy často vycházející z dlouhodobých osobních vazeb a individuálních zkušeností nejrůznějších subjektů napříč obory.
Univerzální, nezávazný a velmi praktický nástroj v této oblasti představuje EQAVET. Pod tímto názvem se skrývá evropský rámec pro podporu zajišťování kvality v odborném vzdělávání. Jeho cílem je pomáhat školám, zaměstnavatelům a všem, kteří se podílejí na odborném vzdělávání, dokumentovat, rozvíjet, monitorovat, hodnotit a zlepšovat kvalitu odborného vzdělávání. Nejedná se pouze o metodiku, ale také o síť odborníků. V rámci České republiky zaštituje tuto síť Národní pedagogický institut České republiky. Vzdělávacím institucím, odborným školám i jejich zřizovatelům a zaměstnavatelům EQAVET nabízí nástroje pro zajišťování kvality, jako je cyklus kvality, ukazatele kvality nebo kritéria pro studijní a pracovní podmínky. Tato kritéria mohou pomoci školám a firmám v nastavení i udržení kvalitní spolupráce zejména v praktickém vyučování.
Základním a nejdůležitějším principem zajišťování kvality je cyklus kvality, který probíhá ve čtyřech fázích: plánování, realizace, vyhodnocení a revize.
Pro spolupráci škol a zaměstnavatelů slouží čtrnáct kritérií pro studijní a pracovní podmínky, která vycházejí z evropského doporučení č. 153/2018. Nabízejí praktický přehled a návod pro školy i zaměstnavatele, jak mohou zahájit, sledovat a rozvíjet kvalitu spolupráce. Najdeme mezi nimi kritéria s přímým dopadem na žáka (písemná dohoda, odměna žákům, praktická příprava na pracovišti), ale také na zaměstnavatele (daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů) a kritéria zaměřená na možnost zahraniční spolupráce, kariérového poradenství či právní ochrany.
Příkladem zajišťování kvality v odborném vzdělávání je účast zaměstnavatelů u závěrečných zkoušek či absolutoria nebo strategické ošetření jejich pravidelné účasti rovněž u maturitních zkoušek, dále také vzdělávání instruktorů praktického vyučování ve firmách nebo sledování uplatnění absolventů školy v praxi. Kritéria kvality by měla být ošetřena ve smluvním vztahu mezi školou a spolupracujícími partnery. Více informací najdete na webu www.eqavet.cz.
Možnosti využití tohoto nástroje jsme společně s odbornicí z NPI, paní Martinou Kaňákovou diskutovali 5. května na platformě Oborného vzdělávání v rámci přípravy Krajského akčního plánu vzdělávání. Potvrdilo se, že potenciál pro jeho implementaci do praxe je značný, ale také, že přetrvávají obavy z jeho zavedení na straně škol i firem. Jednou z výrazných bariér přitom může být paradoxně spokojenost s fungováním současné spolupráce, která je spojená s neochotou měnit, co na základě osobních vazeb funguje. Společně s kolegy NPI se proto na příkladech dobré praxe budeme snažit ukazovat, že přínosy komplexní, jasně definované spolupráce jsou značné, a že investice do jejího zkvalitňování se vyplatí oběma stranám.