Dlouhodobě se zabýváme budoucností profesí. Sledováním a predikcí potřeb trhu práce to ovšem nekončí, ale začíná. Covid-19 zřetelně urychlil proces automatizace a robotizace ve firmách, na což musí odpovídajícím způsobem reagovat také vzdělávací systém.
Ve spolupráci s Odborem školství Plzeňského kraje jsme 29.3. 2021 uskutečnili první on-line setkání škol a firem s cílem shodnout se na potřebě a možnostech změn ve vzdělávání pro automatizaci a robotizaci. Obsah setkání směřoval do čtyř oblastí, které v této souvislosti vnímáme jako zásadní:
- Zavedení nové oborové specializace „robotika“
- Inovace ŠVP příbuzných učebních oborů (mechanik, seřizovač, elektrikář)
- Inovace ostatních ŠVP v oblasti měkkých a obecných kompetencí
- Spolupráce škol a firem
Všechny tyto oblasti úzce souvisí se znalostmi, dovednostmi a kompetencemi, které lze strukturovat pomocí jednoduchého modelu. Jako zásadní se možná trochu překvapivě ukazuje oblast měkkých kompetencí. Inovace v oblasti technologií jsou totiž v některých firmách natolik rychlé, že na ně klasický systém vzdělávání nemůže se stejnou dynamikou reagovat. Zásadní kompetencí se stává „umění učit se“. Posun od pásové výroby k prediktivní automatizaci je spojen také s individuálním přístupem. Roste význam aplikované kreativity vycházející z analytických schopností, představivosti a vytrvalosti při řešení problémů.
V oblasti odborných dovedností se jeví jako zásadní mezioborové přesahy a znalost širšího základu. Zcela nahoře kompetenční pyramidy se rýsuje nutnost nových specializací propojujících klasické strojařské, elektro i IT obory.
Na prvním kulatém stole jsme společně diskutovali obsahové, organizační a technické aspekty výše uvedených okruhů a shodli se na návrhu dalšího postupu směrem k vytvoření a aplikaci odpovídacích kompetenčních modelů.
V tomto týdnu jsme zahájili širší průzkum mezi firmami v Plzeňském kraji, který využijeme pro zjištění zájmu firem o spolupráci v konkrétních oblastech. Dotazník je stručný, má pouze 4 otázky. Pokud považujete tuto problematiku pro Vaši firmu za relevantní, budeme rádi, pokud najdete pár minut na jeho vyplnění.
Odkaz na průzkum
V dalším kroku shromáždíme potřeby firem v oblasti nových kompetencí a dovedností, agregujeme do obecného kompetenčního modelu, identifikujeme relevantní obory a následně syntetizujeme tyto kompetence ve vazbě na školní vzdělávací programy těchto oborů. Posledním, již čistě praktickým a nejdůležitějším krokem bude implementace kompetenčních modelů formou inovovaných ŠVP na konkrétních školách a nastavení spolupráce s firmami.