Dalším sektorem, na který jsme se v rámci přizpůsobování oborů potřebám zaměstnavatelů zaměřili, je logistika. Logistiku v tomto kontextu nechápeme pouze jako sektor spojený s dopravou a skladováním, nýbrž jako širokou oblast zahrnující také interní logistiku, která se zaměřuje na pohyb materiálů, zboží a informací uvnitř firem, včetně výrobních závodů, skladů, kanceláří a dalších provozních prostor.
Dopad digitalizace na zaměstnanost v takto definované oblasti je zásadní a ve velké míře ovlivňuje schopnosti udržení konkurenceschopnosti firem na trhu.
Průzkum ve firmách, který jsme realizovali v první polovině tohoto roku potvrdil, že digitalizace logistiky se nejčastěji realizuje inovačními řešeními ve třech konkrétních oblastech: řízení a správa skladu, vnitropodnikové zásobování a expedice a distribuční logistika, a že tyto změny jsou spojené s konkrétními potřebami na nové kompetence zaměstnanců.
Vzdělávání v logistice by v prvé řadě mělo klást důraz na rozvoj kreativity a kompetence k řešení problémů. Kromě schopnosti pracovat s novými technologiemi se klíčovou stávají kompetence adaptace, učení se, ale také kreativita jako dovednost využívat efektivně technologie v rámci průběžných procesních inovací.
I v této oblasti roste potřeba vyšší úrovně obecných digitálních kompetencí zaměřených na digitální komunikaci a spolupráci a řešení problémů v digitálním prostředí. Další požadavky firem na odborné dovednosti a kompetence je nutno posuzovat z hlediska nároků na žáky konkrétních oborů a stupňů vzdělávání. V rámci řešených oborů jsme se zaměřili na učební obor Operátora skladování, maturitní obor Provoz a ekonomika dopravy, ale také na obor Informační technologie.
Operátor skladování by se měl stát základní kvalifikací pro potřeby zaměstnavatelů v oblasti logistiky. V rámci implementační fáze proběhne inovace školního vzdělávacího programu tohoto oboru na SSZ v Plané a obor bude nově vyučován také na Střední škole informatiky a finančních služeb v Plzni, kde proběhne celková redefinice vzdělávací nabídky. I absolventi tohoto oboru by měli získat základní dovednosti v oblasti analýzy a vizualizace dat a naučit se na základní uživatelské úrovni pracovat s informačními systémy v logistice, jako jsou Warehouse management system (WMS), Enterprise resource planning (ERP) nebo Systémy Real time location (RTLS). Měli by se seznámit také s technologiemi automatizovaných skladů, autonomní manipulační technikou a fungováním robotických pracovišť ve výrobě i skladu. Orientovat by se měli také v dalších logistických technologiích jako jsou Just in Time, Just in sequence, Kanban pro externí dodávky, Cross-Docking, Quick response, Identifikační technologie nebo Hub and Spoke.
Obdobně, ale na vyšší úrovni, by se těmito tématy měli seznámit žáci vybraných specializací oboru Provoz a ekonomika dopravy, který nabízí Střední průmyslová škola dopravní v Plzni. S Informačními systémy v logistice pak také žáci nově vytvářeného ŠVP oboru Informační technologie specializovaného na ekonomiku, který se tvoří na Střední škole informatiky a finančních služeb.
Kromě počátečního vzdělávání se věnujeme také podpoře škol při tvorbě kurů dalšího vzdělávání v této oblasti. Paralelně s přípravou podkladů pro úpravu vzdělávací nabídky probíhá mapování potřeb škol a diskuse opatření, které by školám reflexi nových trendů a konkrétních potřeb zaměstnavatelů usnadnily. V současné době se například zabýváme zajištěním vhodného ERP systému pro potřeby škol nebo průzkumem dostupných výukových technologií.
Na podzim proběhne kulatý stůl škol a firem a následovat bude implementační část, kdy se pokusíme co nejvíce relevantních podkladů promítnout do vzdělávací nabídky škol. Je zřejmé, že ani v této oblasti se neobejdeme bez široké spolupráce se zaměstnavateli.