Vzdělávací systém musí reagovat na technologické a společenské změny a řešit problémy, které v českém školství dlouhodobě přetrvávají. V rámci působnosti Paktu zaměstnanosti Plzeňského kraje se snažíme řešit problémy „odspoda“ ve vazbě na spolupráci konkrétních škol a firem. Zároveň ale probíhá také proces na národní úrovni, který se snaží hlavní problémy řešit systémově „shora“. Každý přístup má své silné stránky i limity. Přístup „odspoda“ umožňuje snáze a flexibilněji reagovat na konkrétní podmínky a potřeby škol a firem, na druhou stranu nelze řadu problémů na regionální úrovni komplexně řešit. Systémová řešení na celostátní úrovni jsou zase organizačně a časově náročná a nemohou plně reflektovat dílčí specifika a potřeby. Jako optimální proto vnímáme kombinaci obou přístupů ve vzájemné synergii.
Klíčovým dokumentem pro rozvoj vzdělávací soustavy České republiky v dalších letech je Strategie 2030+.
Směřování vzdělávání ve školách vymezují rámcové vzdělávací programy (RVP). Souběžně s přípravou Strategie 2030+ probíhaly práce na revizích RVP, včetně RVP středního odborného vzdělávání. Revizím předcházelo zpracování podkladových koncepčně-analytických studií pro skupiny oborů vzdělání. Studie byly projednány v oborových skupinách NÚV a jsou zpřístupněny na webových stránkách. V rámci aktualizace došlo zejména:
- k aktualizaci odborné složky vzdělávání, kde byly zohledněny aktuální požadavky trhu práce – byla doplněna kapitola 3.3 Vazba na Národní soustavu kvalifikací
- k úpravě ekonomického i společenskovědního vzdělávání v souladu s platným Standardem finanční gramotnosti
- k úpravě legislativy v souladu s proběhnuvšími legislativními změnami (viz výše).
Aktualizované rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání byly zveřejněny 1. září 2020. Střední odborné školy mají od tohoto data dva roky na přípravu a úpravu svých školních vzdělávacích programů. Znamená to, že nejpozději od 1. září 2022 školy zahájí výuku podle svých aktualizovaných školních vzdělávacích programů (ŠVP) v souladu s aktualizací RVP. Aktualizované rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání včetně dalších informací jsou zveřejněny na edu.cz.
Je třeba zmínit, že RVP vymezují pouze základní směřování a jednotlivým školám dávají poměrně dost prostoru, aby ve svých ŠVP konkrétněji reflektovaly potřeby spolupracujících firem a regionálního trhu práce. Požadavek na aktualizaci ŠVP vnímáme jako vítaný vnější impulz pro prohloubení komunikace a celkové spolupráce se zaměstnavateli, což je proces, ve kterém se budeme snažit být firmám i školám maximálně nápomocní. Výsledkem procesu může být rozšíření či zkvalitnění spolupráce a dílčí či zásadní změny ŠVP (viz diagram níže).
V krajním případě se může reflexe zjištěných potřeb zaměstnavatelů na nové kompetence promítnout i na úroveň národní, například ve formě požadavku na tvorbu nového RVP integrujícího kompetence elektrotechnických, strojírenských a IT oborů.