V souladu s postupem domluveným na úvodním celokrajském setkání, které se uskutečnilo 23.1.2024 v plzeňské Techmanii (viz článek ZDE) jsme se ve středu 14.3. sešli v Tachově, abychom společně řešili neúspěšnost ve vzdělávání, která je zde podle Mapy vzdělávání vzhledem k sociální podmínkám jedna z nejvyšších v republice, a to ve většině dílčích ukazatelů.
Setkání se zúčastnili zástupci města Tachov, Plzeňského kraje, středního článku podpory, Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje, Úřadu práce, OSPOD, Agentury pro sociální začleňování, neziskových organizací, ale především ředitelé všech základních škol v ORP Tachov.
V první řadě jsme se díky našim analytikům podívali na data v základní struktuře, tak jak je sleduje PAQ RESEARCH, ale v podrobnějším členění za jednotlivé obce a školy. Společně se školami jsme zhodnotili relevanci dat a pokusili se je interpretovat v kontextu regionálních specifik. Tachovsko je totiž natolik specifické, že jakékoli srovnání s jinými regiony v ČR je do velké míry zavádějící. Na jedné straně se jedná v sociální oblasti o strukturálně znevýhodněný region, na straně druhé o přehřátou ekonomiku generující velmi nadprůměrnou intenzitu pracovních míst v pracovních centrech s občanskou vybaveností naprosto nedostačující jejich velikosti. To má zásadní dopad i do oblasti vzdělávání.
V rámci ORP Tachov bylo proto zavedeno přímé sledování dat za kritické oblasti. Primární data od škol sice zcela nepotvrzují alarmující statistiky PAQ RESEARCH, což však nic neubírá na aktuálnosti problémů a potřebě hledat jejich řešení.
Jako v jiných oblastech na Tachovsku souvisí i ve vzdělávací oblasti řada problémů s množstvím cizinců na školách, jejich fluktuací a náročností integračního procesu, který se v datech může projevit až dlouhodobě. Například vysoká míra propadání na jedné z menších škol se vysvětlila hromadným opakováním ročníku žáků z Ukrajiny, kteří si díky tomu měli čas doplnit potřebnou úroveň českého jazyka a následně úspěšně absolvovat přijímací zkoušky na střední školu. S cizinci v drtivé většině souvisí také nedokončování základního vzdělání v Tachově. V okolních obcích se k tomu v posledních letech přidávají problémy se sociálně vyloučenými lokalitami obývanými převážně romskou komunitou s vysokou mírou exekucí.
Vliv mají i některá další místní specifika. Na území ORP je například pouze jedno šestileté gymnázium, které pravidelně stahuje ze sedmých tříd významný podíl žáků (někdy až polovinu), což se negativně projevuje v klimatu a studijních výsledcích zbylých žáků. Omlouvání žáků zase negativně ovlivňuje nedostatek pediatrů v ORP. Dlouhodobým problémem je akutní nedostatek pedagogů a poradenských pracovníků.
Kromě problémů zbyl čas i na diskusi konkrétní řešení. Kromě nastavení monitoringu se jedná o posílení integračních opatření, což je jedna z priorit vedení města, ale také o další opatření v sociální oblasti (Záchranný kruh města). Rozšířeny budou služby terénních pracovníků a kapacity dluhové poradny. Připravuje se zapojení do projektu Agentury pro sociální začleňování. Zapojí se také firmy. Skvělý příklad dobré praxe poskytuje firma BHS CORRUGATED Fertigungs, Montage, Service, která sponzoruje svačiny do škol pro sociálně slabé žáky.
V mapování příkladů dobé praxe a hledání a zavádění dalších funkčních opaření budeme zde pokračovat i na dalších setkáních. Mezi tím se uskuteční úvodní schůzky také v dalších ORP. Následovat bude Plzeň.