Základ pro komplexní rozvoj lidského kapitálu představuje kvalitní vzdělávání, přičemž výsledky vzdělávání úzce souvisí se sociálními podmínkami regionu. Tento pohled sdílíme s organizací PAQ Research, která analyzuje a interpretuje velké množství dat o vzdělávacích a sociálních problémech a dokáže tyto data přehledně a interaktivně prezentovat. Jedním z takových výstupů je Mapa vzdělávání, která ukazuje, jak se vzdělávací výsledky a sociální problémy liší mezi jednotlivými mikroregiony. Výsledky vzdělávání zde interpretují z pohledu vzdělávací neúspěšnosti (absence, neprospívání, nedokončování základní školy) a výsledků testování (od ČŠI a CZVV). Pro každou obec s rozšířenou působností (ORP) spočítali, jak by měla vypadat vzdělávací neúspěšnost a výsledky testování vzhledem k sociálním podmínkám – a čísla porovnali s realitou.
Vzhledem k tomu, že z tohoto srovnání nevyšel Plzeňský kraj nejlépe, podívali jsme se ve spolupráci s Odborem školství, mládeže a sportu na data ve větší podrobnosti a zkusili navrhnout konkrétní opatření ve vazbě na existující kapacity a finanční zdroje. V Plzeňském kraji se totiž nachází hned tři ORP, ve kterých je vyšší neúspěšnost i nižší výsledky testování, než by odpovídalo sociální situaci (z celkových 5 v celé ČR) a dalších 6, kde zaostává neúspěšnost nebo výsledky. Zvláštní pozornost bude věnována „zaostávajícím ORP“, a to primárně z pohledu vzdělávací neúspěšnosti. Zejména tedy Tachovu, Stodu a Rokycanům, ale také Stříbru a Horšovskému Týnu.
Rámcový další postup byl se zástupci ORP, MAP a dalšími relevantními aktéry z Plzeňského kraje domluven na setkání, které se uskutečnilo 23.1.2024 v plzeňské Techmanii. Základním východiskem se stala dohoda Plzeňského kraje, Středního článku podpory, Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje, jednotlivých ORP a dalších aktérů ze vzdělávací i sociální z oblasti o soustavném sledování aktuálních dat o vývoji ve vzdělávání a nastavení systému výměny informací, spolupráce a koordinace aktivit. V rámci setkání byly představeny konkrétní možnosti podpory aktivit z připravovaného projektu Implementace dlouhodobého záměru vzdělávání, dalšího kola Šablon MŠMT pro MŠ a ZŠ, projektu Rovné příležitosti a dalších projektů zaměřených na vzdělávání, sociální oblast či integraci cizinců. Obdobný formát setkávání bude formalizován v podobě Krajské platformy pro řešení problémů ve vzdělávání. V jednotlivých ORP by měla probíhat pravidelná mezioborová setkání s vyšší četností, kterých by se měly účastnit relevantní aktéři v území (ZŠ, MŠ, zřizovatelé, MAS, OSPOD, ŠPZ, ČŠI, neziskové organizace, …) a společně řešit konkrétní opatření s přímým dopadem na konkrétní školy a žáky. Prvním ORP, který se přihlásil k této iniciativě a navrženému postupu je ORP Tachov.