Co se děje v duálním vzdělávání?
Spolupráce škol a firem může mít mnoho podob. Čas od času se objeví nová iniciativa či aktivita, která rozvíří debatu o tom, jak tuto spolupráci posunout na kvalitativně vyšší úroveň a případně legislativně ukotvit. Jde především o systematické propojení teoretické výuky, zajišťované školou a praktické výuky na pracovišti firmy. V řadě okolních zemí je tento systém legislativně ošetřen v podobě tzv. duálního vzdělávání. Některé z prvků duálního vzdělávání lze rozvíjet i v rámci současné právní úpravy (v tomto kontextu hovoříme o kooperativním modelu vzdělávání). V Plzeňském kraji existuje hned několik firem, které jdou v tomto směru příkladem. Jedním z lídrů při podpoře studentů, učňů a žáků je firma Gerresheimer Horšovsky Týn. Další příkladnou firmou, která rozvíjí model spolupráce s využitím vlastního učňovského střediska, je firma STREICHER, spol. s r.o. Plzeň. Nově se přidala i společnost Doosan Škoda Power, s.r.o., která otevřela centrum odborného výcviku tento rok.
Posílení zapojení firem v rámci duálního či kooperativního vzdělávání dlouhodobě prosazují zaměstnavatelské svazy: AMSP ČR, HK ČR a zejména SP ČR, který 29.10.2023 pořádal konferenci „Duální vzdělávání v Česku Jak ho vidí firmy a státní správa?“, která se věnovala legislativnímu rámci duálního vzdělávání v ČR a příkladům dobré praxe. Výměna zkušeností a příkladů dobré praxe při implementaci prvků duálního vzdělávání mezi Plzeňským a Karlovarským krajem byla tématem setkání, které proběhlo 31.10.2023 za účasti zástupců odborů školství krajských úřadů, paktů zaměstnanosti, středních škol a firem ept connector s.r.o. a Doosan Škoda Power, která toto setkání hostila.
Současná právní úprava
Praktické vzdělávání v České republice je dle dnešní právní úpravy zajišťováno primárně vzdělávacími zařízeními a zakotveno převážně ve školském zákoně. V současné době se všechny formy praktického vyučování mohou odehrávat na půdě školy, ve středisku praktického vyučování nebo na pracovišti fyzických či právnických osob, které se školou uzavřely smlouvu. Náležitosti smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování jsou uvedeny v § 12 vyhlášky o středním vzdělávání. Na žáky se při praktickém vyučování vztahují ustanovení zákoníku práce, která upravují BOZP, a další předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Praktické vyučování u zaměstnavatele může být placené, ale v případě, že žák nevykonává produktivní činnost také neplacené. Výše odměny je součástí smlouvy mezi školou a firmou a musí odpovídat alespoň 30 % minimální mzdy. Minimální odměna pro žáky pro rok 2023 tak vychází nejméně na 31,14 Kč za 1 hodinu produktivní práce.
Žáci také nejsou dle § 3 odst. 1 písm. b) zákona o sociálním zabezpečení považováni za zaměstnance, stejně tak se z odměny nesráží ani pojistné na všeobecné zdravotní pojištění. Pojistné za žáky odvádí stát. Zaměstnavatel může žákovi poskytnout motivační příspěvek (stipendium) až do výše 5.000 Kč měsíčně, který je považován za náklad vynaložený na dosažení, zajištění a udržení příjmů dle § 24 ZDP a je zdanitelným příjmem. V rámci základu daně z příjmu lze také uplatnit odpočet na podporu odborného vzdělání dle § 34f ZDP, který se skládá z odpočtu na podporu pořízení majetku na odborné vzdělávání dle § 34g ZDP a odpočtu na podporu výdajů vynaložených na žáka nebo studenta dle § 34h ZDP.
Návrh legislativního ukotvení prvků duálního vzdělávání
Ministerstvo školství se možnostem posílení duálních prvků vzdělávání dlouhodobě věnuje a zkoumá různé varianty. Aktuálně není na pořadu dne maximalistická varianta spojená se zvláštním zákonem dle německého vzoru. Připravují se změny školského zákona, které přinášejí dílčí, přesto však významný posun v této oblasti. Předně se jmenovitě zavádí nová větev praktického vyučování poskytovaného na pracovištích zaměstnavatelů tzv. duálního praktického vyučování do § 65a, 65b, 66c, … (spolu se zavedením pojmu „duální praktické vyučování“ a „poskytovatel duálního praktické vyučování“). Způsobilost k poskytování duálního praktického vyučování dle definovaných standardů bude ověřována (certifikována) organizacemi zaměstnavatelů (zaměstnavatelskými svazy).
Dojde ke sjednocení a obsahovému provázání dohod mezi školou a poskytovateli o provádění duálního praktického vyučování. Bude jasně definován podíl poskytovatele na přípravě školních vzdělávacích programů zahrnující konkrétní obsah spolupráce na zajišťování praktické (případně i části odborné) výuky. Součástí budou přímé smlouvy mezi žákem a poskytovatelem o provádění duálního praktického vyučování. Bude zřízen povinný poradní sbor ředitele s poskytovateli duálního praktického vyučování, jasně definována pozice instruktora praktického vyučování a způsob spolupráce školy a instruktora. Doplněna bude možnost inspekční činnost na pracovišti poskytovatele (do § 174 odst. 2 a 9).
Na republikové úrovni vznikne Rada pro odborné vzdělávání, na úrovni regionů budou vytvořeny Krajské komise pro odborné vzdělávání. Podporu budou poskytovat Krajská kontaktní a poradenská pracoviště.
Legislativní změny by měly být předloženy zákonodárcům na začátku příštího roku.
Co přinesou změny?
Připravované změny ve velké míře kodifikují praxi, ke které si některé firmy (včetně firem z Plzeňského kraje zmíněných v úvodu článku) sami pracně vyšlapaly cestu. Dojde ke znatelnému zpřehlednění a zakotvení konkrétních podmínek a nástrojů duální větve vzdělávání, což spolu s plánovanou metodickou podporou může motivovat další společnosti, aby tento způsob užší spolupráce se školami realizovali. Otázkou zůstává financování celého systému (včetně certifikace, koordinace a metodického zajištění) vzhledem ke stávajícím kapacitám zaměstnavatelských vztahů, ale také výraznější finanční motivace nad rámec aktuálně platných daňových odpočtů, které ani vzdáleně nepokrývají finanční náročnost odborné přípravy žáků na pracovištích firem.