Mezi hlavní problémy středního vzdělávání patří vysoká míra nedokončování studia, nesoulad mezi vystudovaným oborem a následným pracovním uplatněním a nezaměstnanost absolventů škol. Tyto problémy mají zásadní negativní dopad v oblasti sociální i ekonomické, a to na úrovni konkrétních osob i celé společnosti a právě na řešení těchto problémů se zaměříme v připravovaném projektu StartKa – Start kariéry v Plzeňském kraji.
Zatímco některé analýzy interpretují tyto problémy obecně jako důsledek vysokého podílu mladých lidí na odborných středních školách, které poskytují předčasně specializované vzdělání (psali jsme ZDE), my jsme se je pokusili uchopit šířeji, jako důsledek řady osobních, sociálních, hospodářských, kulturních, vzdělávacích, genderových a rodinných faktorů a pro takto komplexní problém navrhnout stejně komplexní přístup k řešení. V rámci projektu bude proto realizován komplex navazujících skupinových i individuálních aktivit, které byly zvoleny a nastaveny na základě podrobné analýzy potřeb cílové skupiny. Převažují aktivity motivačně aktivizační a aktivity zaměřené na rozvoj kompetencí pro řízení kariéry a zvýšení orientace na trhu práce. Na realizaci úzce spolupracujeme s odborníky na kariérové poradenství z Krajského centra vzdělávání. Koncepce projektu reflektuje v maximální možné míře individuální specifika a potřeby konkrétních osob. Základní mechanismus pro zapojení cílových skupin do projektu je postaven na úzké spolupráci s vytipovanými středními školami.
Při volbě škol a oborů pro zapojení do projektu byla stanovena kritéria geografická, socio-ekonomická a vzdělanostní. Základní datové vstupy představovala data o nezaměstnanosti absolventů a míře předčasných odchodů ze vzdělávání s důrazem na počty neúspěšně opouštějící systém ještě v posledním ročníku. Velký důraz byl kladen na zastoupení pohraničních oblastí, kde jsou problémy s nedokončováním vzdělávání a nezaměstnaností mladých největší, a kde je výrazně vyšší míra exekucí obyvatel, kterou lze považovat za jeden z indikátorů horší socio-ekonomické situace obyvatel. Důraz byl kladen také na zastoupení nižších stupňů vzdělávání, oborů vyznačujících se nízkou mírou souladu mezi kvalifikací a pracovním uplatnění a oborů, které dostatečně nereflektují aktuální změny na trhu práce.
Cíle projektu:
- Zlepšení orientace na regionálním trhu práce a propojení s nabídkou vhodných pracovních míst
- Motivace k dokončení vzdělávání a dalšímu prohlubování a rozšiřování kvalifikace.
- Zvýšení zaměstnanosti osvojením si pracovních návyků a dalších kompetencí v rámci odborných praxí.
- Získání kompetencí pro řízení vlastní kariéry a nalezení pracovního místa s potenciálem karierního růstu.
Zapojení zaměstnavatelů
- Součást projektových aktivit budou tvořit exkurze a setkání se zaměstnavateli na školách.
- Zástupci zaměstnavatelů se mohou také zapojit v rámci praktických aktivit jako jsou simulace pracovních pohovorů či hodnocení podnikatelských záměrů.
- Vyvrcholením projektových aktivit bude zprostředkování dvouměsíční pracovní stáže (práce na zkoušku), přičemž zaměstnavatel může získat náhradu mzdy do výše 95 % skutečně vynaložené mzdy.
Partneři projektu:
- Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Plzeň, sady 5. května 42
- Úřad práce České republiky
Realizace projektu je spolufinancována Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost+.