Dlouhodobě se zabýváme technologickými a společenskými změnami, které stále více proměňují trh práce a s ním i oblast vzdělávání. V rámci naší působnosti se zaměřujeme na krajskou úroveň a jednotlivé školy. Je přitom zřejmé, že šíře a hloubka těchto změn vyžaduje zásadní redefinici vzdělávacího obsahu, výukových metod, ale také struktury oborů. Aktivně jsme se proto zapojili do připravované „Velké revize“ Rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání, která s takovými zásadními změnami v oblasti kurikula i oborové soustavy přichází. S potěšením sledujeme, že první návrh je v plném souladu s predikcemi potřeb trhu práce a směrem, který prosazujeme na úrovni Plzeňského kraje. Co první návrh revize RVP konkrétně říká?
Kompetence pro další vzdělávání a osobní život na prvním místě
V souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR 2030+ a doporučením expertů Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop) se jako hlavní cíl odborného vzdělávání nejeví příprava na úzké povolání, ale mnohem širší příprava pro plnou participaci ve společnosti a aktivní občanství. Reforma směřuje k vytvoření funkční, prostupné a atraktivní oborové soustavy schopné vybavit absolventy kompetencemi pro další profesní i neprofesní vzdělávání, osobní život a dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce.
Mezioborový základ, flexibilita a prostupnost
V současné době mají žáci jen omezenou možnost korekce své vzdělávací dráhy v průběhu studia, ať již jde o stupeň vzdělání nebo obor. Tento fakt se následně promítá mj. do počtu předčasných odchodů ze vzdělávání. Úzké zaměření oborů značně omezuje uplatnění na současném trhu práce i předpoklady pro budoucí rekvalifikaci. Více než polovina absolventů přitom nepracuje v absolvovaném oboru, což je z pohledu investic do odborného vzdělávání značně neefektivní.
Základem oborové soustavy by proto měly být moderní obory s širším odborným základem vycházející z principu kompetenční pyramidy. Spodní patra kompetenční pyramidy budou tvořit základ pro patra vyšší, ale také pro celoživotní učení. Ve vyšších patrech budou znalosti, dovednosti a kompetence potřebné pro pracovní činnosti v širší skupině oborů. Zaměření oborů odpovídající povoláním by pak tvořila obsah nejvyššího patra pyramidy. V tomto kontextu je velmi žádoucí významná redukce oborů, kterých je aktuálně 280, odstranění vzájemných překryvů, přehodnocení úzké profilace, a naopak náležitá reflexe mezioborových vazeb. Dalším významnou součástí je také revize požadavků na dosažení příslušných stupňů vzdělání a zlepšení prostupnosti, což by díky posunutí rozhodování o případné specializaci bylo značně usnadněno.
Modularizace a podílení spolupráce se zaměstnavateli
V oblasti kurikula se reforma soustředí na:
- kompetence potřebné pro dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce a aktivní občanský i osobní život,
- zvýšení flexibility škol při organizaci vzdělávání včetně modularizace odborné složky
- zvýšení podílu vyučování (praktického, ale i teoreticky odborného) realizovaného ve spolupráci se zaměstnavateli.
Velký prostor bude věnován digitální gramotnosti a rozvoji informatického myšlení žáků, zatímco řada zbytných témat a obsahů bude redukována ve prospěch všeobecných a odborných přenositelných kompetencí. Posílena bude také vazba na aktualizovanou NSK a umožněno bude získávání kvalifikace v průběhu studia.
Kariérové poradenství a spolupráce škol a firem
Usnadnit přechod absolventů na trh práce by mělo posílení a zlepšení spolupráce v oblasti praktické přípravy žáků. Základem bude jednotně definovaný standard kvality, na který bude navazovat společné plánování spolupráce škol a firem (školní akční plán, plány spolupráce) a tvorba portfolia kompetencí žáků. Na základě tohoto nastavení byla měla probíhat co nejkomplexnější spolupráce v co nejvíce oblastech, počínaje společnou přípravou či aktualizací ŠVP, přes oblast personální (zapojení odborníků z praxe do výuky, účast zástupců firem u závěrečných, maturitních zkoušek nebo absolutorií, stáže učitelů), až po odborný výcvik, praxe a stáže žáků na pracovištích firem.
Jako zásadní vnímá návrh oblast rozvoje kariérových kompetencí, a to nejen z pohledu usnadnění volby profesního směřování a prevence předčasných odchodů žáků ze vzdělávání, ale také z pohledu lepší adaptace žáků na měnící se požadavky trhu práce. Kariérové vzdělávání a poradenství by mělo konečně získat potřebnou jednotnou koncepci založenou na standardu kvality a najít pevné místo v každodenní práci školy (včetně pozice školního kariérového poradce), stejně jako v pedagogické práci firem, ve kterých se realizuje odborná praxe či odborný výcvik žáků. V nově koncipovaných RVP by kariérové vzdělávání mělo mít dvojí pozici:
- jako samostatný předmět s jasně stanovenou alespoň minimální hodinovou dotací
- jako součást jiných vzdělávacích oblastí (obdoba stávajícího průřezového tématu).
Žák by měl opouštět střední vzdělávání s portfoliem, ve kterém budou jednoznačně dokumentovány jeho kompetence, které využije při hledání pracovního uplatnění na trhu práce, jakož i při vstupu do další vzdělávací úrovně.
Další postup
Na začátku roku jsme se podíleli na expertním vyjádření k podkladovým materiálům návrhu. Aktuálně probíhá vyhodnocení a zapracování expertních vyjádření, příprava Podkladu k veřejné diskusi, která bude zahájena v 1. čtvrtletí 2022. Základní obrysy by měly být stanoveny do konce letošního roku. O průběhu revize vás budeme průběžně informovat. Zároveň budeme velmi rádi za zapojení co nejvíce relevantních aktérů. Věříme, že se společně podaří nastavit flexibilní a dlouhodobě udržitelný rámec, který bude odpovídat aktuálním i budoucím potřebám trhu práce.
Zdroj: MŠMT: Inovace oborové soustavy a revize RVP pro střední odborné vzdělávání. Listopad 2021.