Předčasné odchody ze vzdělávání jsou problémem se zásadními negativními dopady do sociální i ekonomické oblasti na úrovni osob i celé společnosti. Proto se touto problematikou dlouhodobě a koncepčně zabýváme. V minulých letech jsme této problematice věnovali několik kulatých stolů, kde se nám podařilo společně s hlavními aktéry definovat hlavní problémy a navrhnout konkrétní řešení.
Řešení zaměřená na prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání byla zapracována do systémového projektu Vzdělávání 4.0 v Plzeňském kraji, který byl zahájen v lednu. Projekt zaměřený na druhou cílovou skupinu, tedy osoby, které již vzdělávací systém opustily v současnosti připravujeme. Naším cílem je vytvoření komplexního trvale udržitelného systému, který umožní integrovat řešení zaměřené na vzdělávací, sociální oblast i trh práce, posílení synergií existujících aktivit a doplnění jejich spektra o dosud chybějící přímo cílené inovativní intervence vycházející z komplexního chápání problematiky a respektující individuální přístup k jednotlivým osobám z cílové skupiny. V této oblasti vítáme zájem o spolupráci všech relevantních subjektů.
O jak závažný problém se jedná, ukazují statistická data. Situace v České republice je dlouhodobě lepší než ve většině ostatních států EU. Zatímco ve většině ostatních států se však daří počty snižovat, v České republice je trend opačný (psali jsme v článku na našem metodickém webu Poradce v Plzeňském kraji).
Naše analýza ovšem ukázala, že loňský rok tento dlouhodobě negativní trend v Plzeňském kraji výrazně narušil. Například u oborů s výučním listem (H) odešlo v roce 2020 bez dokončení studia téměř o polovinu méně žáků, než činní průměr za předchozích 5 let (pokles z 568 na 378). U oborů s maturitou bez výcviku (M) v Plzeňském kraji klesl počet předčasných odchodů proti průměru za předchozích 5 let o 290 žáků (z 798 na 508).
Možné příčiny pozitivního vývoje zřejmě souvisí především s pandemií Covid-19. Vliv mohla mít on-line výuka, úprava závěrečných zkoušek – vyšší úspěšnost, ale také zpomalování ekonomiky, které bylo patrné již od roku 2019, a které je spojeno s menším zájmem zaměstnavatelů o žáky studující na středních školách. Navzdory významnému snížení se ovšem stále jedná o poměrně velké počty a podíly. Bude zajímavé sledovat, jak se na počtech projeví omezení ve školním roce 2020/21. Budeme dále sledovat data a hledat efektivní řešení tohoto problému.